A szembetűnő újdonságok mellett vannak sokszor a háttérben maradó megoldások, amelyek ugyanolyan fontosak a teljes elv megvalósításához.

Az autonóm közlekedéssel kapcsolatos fejlesztések nagy lépésekkel haladnak előre. Az önvezető autók mindenki számára szembetűnő megoldásai például a közlekedési táblák és a forgalom többi résztvevőjének automatikus figyelése, az irány- és távolságtartás az elől haladó járművekkel vagy a gyors reagálás a hirtelen felbukkanó gyalogosokra. A látványos újdonságok mellett vannak olyan, sokszor a háttérben maradó megoldások, amelyek azonban ugyanolyan fontosak a teljes rendszer megvalósításához. Ezekből szemezgetünk néhányat.

Ahogy egyre csökken az önvezető autóknál a járművezetői beavatkozás, úgy nő az abroncsok szerepe, hiszen az abroncsok jelentik az elsődleges kapcsolatot az úttal. A Goodyear koncepcióabroncsa, az Eagle-360 egy gömb alakú, 3D-s nyomtatással készült abroncs arra az időszakra, amikor az önvezető technológia várhatóan elterjedtebb lesz. Egyedülálló formája javíthatja az autonóm mobilitás által elvárt biztonságot és kormányozhatóságot, gömb formája a kiváló kormányozhatóság kulcsa. A multiorientációs gumiabroncsok minden irányban mozognak, aktív technológiájuk csökkenti a potenciális veszélyes megcsúszásokat, például tükörjég vagy hirtelen előbukkanó akadályok miatt, hozzájárulva ezzel a biztonságos úttartáshoz. Mivel képesek 360 fokos fordulatra, megbirkóznak a parkolóhelyek várható csökkenésével is a jövőben, hiszen a gömb alakú gumiabronccsal ellátott autóknak kisebb helyre lesz szükségük ahhoz, hogy beálljanak a parkolóba.

 

A Goodyear Eagle-360 bemutatója egy Genfi Autószalonon (forrás: Goodyear)

Az önvezető járművek szimulátorokkal támogatott tanulása és validálása tökéletes példa arra, hogyan csökkentheti jelentősen az autós közlekedés kockázatait a virtuális modellezés, és hogyan végezhetők el a szükséges stressztesztek az éles helyzetek előtt. Az LG Electronics mesterséges intelligenciával foglalkozó mérnökei a Unity Technologies gépi mélytanulás szakértőivel együtt olyan szimulációs szoftver kifejlesztésén dolgoznak, amellyel az új fejlesztések nagy pontosságú, háromdimenziós környezetben történő automatizálását, tesztelését és hitelesítését lehet elvégezni. A vezető nélküli járművek fejlesztői a szimulátorral több forgalmi szituáció párhuzamos tesztelésével képesek lesznek drasztikusan felgyorsítani rendszereik tanulását. A technológia pontos szenzormodellekkel alkotja meg a valós forgalmi helyzetek digitális replikáit, így az önvezető járműveket számos különböző helyzetre fel tudja készíteni.

Az autonóm járművek azonban nemcsak a közutakon, hanem az ipari üzemekben is nagy jövő elé néznek. Az ipari termelésre vonatkozó leképezésüket jelentik az autonóm mobil szállítójárművek, amelyek az egyre jellemzőbb rugalmas termelési rendszerek gyors, pontos és személyre szabott kiszolgálói. Az autonóm mobil robotok (AMR) hatalmas változást hoznak az anyagszállításban, piacuk az előrejelzések szerint 2022-ig évente mintegy 24 százalékkal fog növekedni. Az AMR-ek legnagyobb előnye, hogy önállóan mozognak és maximálisan kihasználják a rendelkezésükre álló helyet, akár hatalmas terhek mozgatása esetén is. Használatukkal könnyebb, gyorsabb és biztonságosabb a gyártás során szükséges alapanyagok, a nagyobb tömegű alkatrészek szállítása, a vállalatok belső logisztikájában sokoldalúan hasznosíthatók. Mivel a gyártási folyamatba könnyen integrálhatók, óriási teret nyitnak az anyagszállítás automatizálásában. Az egyre kifinomultabb algoritmusok olyan képességekkel ruházzák fel a robotokat, amelyek révén valós időben érzékelik és értelmezik majd a környezetüket, és mind az emberrel, mind más robotokkal azonnal megosztják az információikat.

Szerző: PPH Media | Starski

Autonóm szállítórendszerek ipari alkalmazásban (forrás: MiR)

Recommended Posts