Egyedülálló kihívás elé állítja a diákokat a Shell Eco-marathon: olyan járművet kell építeniük, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni 1 liter üzemanyag vagy 1 kilowattórának megfelelő energia segítségével.

A Shell olajtársaság munkatársait már a múlt század harmincas éveiben foglalkoztatta az energiatakarékos mobilitás kérdése. Ezért 1939-ben barátságos megmérettetést hirdettek, hogy ki tud a legtávolabb utazni ugyanannyi üzemanyaggal. A hivatalos Shell Eco-marathon Europe versenyt először 1985-ben Franciaországban rendezték meg 25 csapat részvételével. Azóta egyre nagyobb figyelem övezi a kihívást, hiszen korunk egyik fontos problémája az erőforrásokkal való észszerű gazdálkodás, a fenntarthatóság a mobilitásában.

A verseny célja, hogy inspirálja a járműtechnika területén tanuló egyetemistákat és középiskolásokat, hogy tudásukat, erőforrásaikat, kreativitásukat használva innovatív megoldásokkal kísérletezzenek, az energiahatékonyság határait feszegetve megtervezzék és megépítsék saját járművüket. A csapatok két kategóriában indulhatnak: prototípus vagy városi koncepció előírásai szerint. A két osztályon belül belsőégésű motorral működő, elektromos vagy hidrogénhajtású járművet építhetnek. Az elért eredmények évről évre drámain javultak, mára pedig elképesztő szintet értek el. Például a hidrogénhajtású járművek kategóriájában a világrekordot a Zürichi Egyetem csapata állította fel 2005-ben egy liter üzemanyagra átszámított 3836 km-es teljesítményével, amely a Párizs és a Moszkva közötti távolságnak felel meg.

Idén július 1–5. között 28 ország közel másfélszáz csapata sorakozott fel a rajtvonalnál saját építésű autójával a London külvárosában fekvő, weybridge-i Mercedes-Benz Worldben, ahol egyébként a világ első, autóversenyzésre szánt pályáját is építették. A 2019-es Shell Eco-marathon Europe eredményeit összesítve a leghosszabb távot (ismét) a francia Microjoule-La Joliverie futotta, 2735 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is franciák nyerték új rekorddal, 234,3 km/kWh eredménnyel. A prototípus kategória elektromos járművei között pedig ebben az évben egy spanyol csapat autója bizonyult a leghatékonyabbnak, ők 888 km-t tett meg 1 kWh energiával.

Magyarországról 2008 óta vesznek részt a megmérettetésen diákcsapatok az általuk tervezett és épített járművekkel. Idén három magyar team vágott neki az immár 35. alkalommal megrendezett diákinnovációs versenynek, mindegyikük az elektromos járművek kategóriájában. A legjobb eredményt, a 6. helyezést a győri Széchenyi Egyetemről a SZEnergy Team városi elektromos autója érte el, mégpedig 165 kilométer/kWh eredménnyel. A győriek eredménye azért is értékes, mert az utóbbi években elért remek helyezéseik után az idén teljesen új elektromos autóval érkeztek Londonba. A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola Kandó Electric csapata az elektromos prototípus kategóriában 20. lett, ugyanebben az osztályban 27-ként végzett a Szegedi Tudományegyetem Steco Team együttese. Itt már a helyezés is tiszteletre méltó, hiszen számos csapat nem tudott érvényes versenyeredményt produkálni.

Forrás: shell.hu

Recommended Posts