A digitális érzékszervi tapasztaláson alapuló, új szolgáltatások kiindulópontja az érzékek internete lesz.

Az Ericsson ConsumerLab a múlt év végén kilencedik alkalommal jelentette meg a Legfontosabb fogyasztói trendek című jelentését. Az ebben összegzett felhasználói elvárások szerint a hálózatba kapcsolt technológiák 2030-ra már hétköznapi szinten is képesek lesznek mind az öt emberi érzékszervvel interakcióba lépni, a látáson és a halláson felül az ízlelést, a szaglást és a tapintást is stimulálni. Az emberi interakció teljesen új rendszere jön létre, ennek köszönhetően számos új szolgáltatás jelenhet meg a piacon. Gyakorlati alkalmazásuk többek között az olyan digitális bevásárlóközpontok, ahol mind az öt érzékünket használhatjuk a bevásárlás során. A jelentés eredményei 46 millió, a világ 15 nagyvárosában élő, a technológiai újdonságok átvételében élen járó fogyasztó várakozásait és előrejelzéseit képviselik.

Az érzékek internetének megjelenését olyan technológiák tehetik majd lehetővé, mint a mesterséges intelligencia (AI), a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR), az 5G és az automatizálás. Az érzékek internetének elterjedését három fő tényező az immerzív szórakoztatás, az online vásárlás, és a klímaválság – és ebből fakadóan a környezeti hatások minimalizálására való törekvés – segítik elő.

A megfogalmazott elvárások főbb pontjai szerint a nem is túl távoli jövőben talán az emberi agy lesz a felhasználói interfész, így a készülékek közvetlenül a gondolatainkra tudnak reagálni. Azaz elég, ha csak gondolunk egy parancsra, és máris teljesül. Nem lesz szükség érintőképernyőre az okostelefon használatához. Pédluál VR-szemüveget viselve elengedő lesz csak rágondolnunk arra, hogy hová szeretnénk menni, és máris megjelenik előttünk az útvonalterv.

Talán elérkezik az idő, amikoer képesek leszünk digitális hangbuborékot képezni magunk körül,  és többé nem kell elviselnünk a zavaró környezeti zajokat.

Ízlelőbimbóink nagyon erős emlékeket és élményeket képesek előhívni, küszöbön áll ezek digitalizálása is. Elképzelhető, hogy lesz olyan készülék, amely a szájunkhoz csatlakozva digitálisan képes az ízeket manipulálni, így bármely ételnek olyan íze lesz, mint a kedvenc ételünknek. De a digitális aroma sem tűnik csupán utópiának, hanem lehetőségünk lesz digitálisan látogatást tenni a „szabadban”: magunkba szippanthatjuk a természetes illatát. Lehetnek digitális parfümök, amelyek befolyásolják, hogy mások milyen illatúnak éreznek bennünket.

A fogyasztók arra számítanak, hogy bármit, bárhol meg tudunk majd érinteni digitálisan: lesznek olyan karkötők, amelyek az idegeket stimulálva képesek azt az érzést kelteni, hogy megérintünk egy digitális tárgyat.

Ahogy a technológia fejlődik és képes lesz utánozni és manipulálni érzékeinket, úgy lesz szükség szigorú és megbízható ellenőrzési és jóváhagyási módszerekre a mindennapi digitális dolgokhoz. Véget érhet a „fake news” korszaka – azok a hírszolgáltatók lesznek népszerűek, amelyek kiterjedten ellenőrzik a tényeket. A „post-privacy” fogyasztók úgy gondolják, hogy az adatvédelmi és a privátszféra kérdései megoldódnak. Egyrészt szigorú adatvédelmi szabályokat várnak, másrészt a privátszféra végét az arcfelismerés használata miatt.

Az érzékek internetén alapuló szolgáltatások ráadásul fenntarthatóbbá tehetik a társadalmat. A kibocsátáscsökkentés érdekében például a távmunka és a távolról nyújtható szolgáltatások (lásd egészségügy és oktatás) szükségtelenné tehetik a gyakori utazást.

Forrás: Ericson

Recommended Posts